top of page

Ce înseamnă o alimentație sănătoasă pentru echilibru hormonal?



O alimentație sănătoasă, indiferent că vorbim despre un program intensiv de slăbire, acumulare de masă musculară sau doar despre o ameliorare a unor simptome datorate unor patologii, trebuie să includă toate grupele de macronutrienți (proteine, glucide, lipide) și să furnizeze necesarul zilnic de vitamine și minerale.

Există două moduri prin care o regiune a corpului uman poate comunica cu alta.

Prima este pe cale de impulsuri nervoase, iar a doua este prin intermediul hormonilor.

Hormonii sunt sintetizați de glande endocrine precum hipofiza, paratiroide, glanda tiroidă, hipotalamus, pancreas, glandele suprarenale, placentă și gonade. Hormonii sunt molecule pe bază de proteine sau derivate din colesterol. Hormonii proteici sunt reprezentați de insulină, GH, glucagon și hormon antidiuretic.

Alte exemple de hormoni obținuți din aminoacidul tirozină sunt epinefrina (adrenalina) și hormonii tiroidieni (triiodotironina si tiroxina).

Aproximativ jumătate din greutatea uscată a unei celule umane este reprezentată de proteină.

Unele dintre cele mai importante roluri ale proteinelor sunt: componente structurale, filamente contractile ale mușchilor, anticorpi pentru răspunsurile imune, neurotransmițători, hormoni și enzime. Hormonii steroizi sunt sintetizați din colesterol și includ testosteronul, estrogenul, cortizolul, progesteronul și aldosteronul.


Principalii hormoni responsabili în metabolismul glucidelor sunt Insulina, Glucagonul, Adrenalina și Cortizolul.


Glucidele (carbohidrații) sunt o grupă de macronutrienți ce includ monozaharide, dizaharide, polizaharide, glucide nedigerabile și polihidroxialcooli. Deoarece carbohidrații pot fi folosiți ca sursă de energie sau pot fi depozitați sub formă de glicogen, oamenii au mai multe căi metabolice ale carbohidraților care se suprapun cu cele pentru alți nutrienți, cum ar fi acizi grași și aminoacizi.


Fibrele sunt carbohidrați și molecule înrudite care nu sunt descompuse de către sistemul digestiv. Sunt clasificate pe scară largă ca fiind fibre vâscoase (solubile) și fibre fermentabile (insolubile). Fibrele au beneficii pentru sănătate în tractul digestiv servind drept probiotice, stimulând secreția de suc gastric, reducând riscul tulburarilor intestinale, în plus susțin sistemul imunitar și sănătatea cardiovasculară prin scăderea nivelului seric al colesterolului. Anumite fibre funcționale, cum ar fi b-glucanii și pectinele, pot încetini golirea conținutului stomacal la intestinul subțire și pot ajuta la scăderea indicelui glicemic al alimentelor, ceea ce este un aspect important în cazul pacientilor cu DZ sau insulinorezistență.


Nutriția și dietetica nu este doar despre programe de slăbire

De multe ori, femeile prinse într-un proces de slăbire ajung ușor dezamăgite de munca lor atunci când acul cântarului nu mai coboară.

Ce este de făcut atunci? Cântarul din baie nu este cel mai bun reper, în special atunci când este folosit obsesiv.

Ce ar mai trebui să avem în vedere atunci când vrem o îmbunătățire în ceea ce privește sănătatea noastră:

  • creșterea masei musculare este un aspect de care fug majoritatea femeilor, dar care aduce numeroase beneficii precum creșterea sensibilității la insulină, creșterea metabolismului bazal, reduce riscul scăderii densității osoase, crește forța și mobilitatea.

  • scăderea circumferinței abdominale;

  • o îmbunătățire a glicemiei a jeun și a HbA1c;

  • un somn mai odihnitor;

  • mai multă energie pe timpul zilei;

  • claritate mentală;

  • un ciclu regulat;

  • o diminuare a sindromului premenstrual;

  • libidou crescut.


Știai că la Clinica AZEENA poți beneficia de o Consultație Gratuită și un plan de nutriție personalizat?




Recent Posts

See All

Kommentarer


bottom of page